Portal za podršku malim i srednjim preduzećima

Strategija razvoja turizma u Crnoj Gori

Objavljeno: 05.06.2022. Izvor: Ministarstvo ekonomskog razvoja i turizma
Održivi turizam
Sadržaj:
Analiza ključnih problema
Ciljevi razvoja turizma
Vizija, misija, kredo
Akcioni plan

Turizam predstavlja stratešku privrednu granu crnogorske ekonomije. Kako bi se daljim razvojem turizma obezbijedilo povećanje zaposlenosti, podizanje životnog standarda stanovništva, uravnoteženiji regionalni razvoj, smanjenje sezonalnosti i unapređenje globalne prepoznatljivosti destinacije, Vlada Crne Gore se opredijelila za kontinuirani održivi razvoj turizma, sa fokusom na efikasno korišćenje resursa, uz promociju Crne Gore kao održive, inkluzivne, zelene, pametne i odgovorne turističke destinacije.

Ministarstvo ekonomskog razvoja pokrenulo je izradu Strategije razvoja turizma Crne Gore 2022-2025. godine s Akcionim planom, za period od četiri godine, zbog efikasnijeg strateškog planiranja razvoja turizma u uslovima izmijenjene realnosti. Strategijom su definisani pravci razvoja turizma, uz razvoj konkurentnosti i kvalitetnijeg pozicioniranja Crne Gore na globalnoj turističkoj mapi, a Akcionim planom ključne mjere i aktivnosti kao i njihovi nosioci, predviđeni rokovi i finansijski okvir za njihovu realizaciju.

U pripremu dokumenta je bio uključen široki krug aktera, na državnom i lokalnom nivou, iz javnog i privatnog sektora, ali i međunarodni akteri poput Svjetske turističke organizacije Ujedinjenih nacija (UNWTO), Svjetske banke (World Bank), Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), Njemačke razvojne pomoći (GIZ) i UN programa za razvoj (UNDP).

Analiza ključnih problema

Analizom urađenom kroz model “drvo problema” identifikovani su glavni problemi i njihovi uzročno-posljedični odnosi. Operativni ciljevi definisani su na osnovu prepoznatih uzroka problema, a to su:

  • ekonomska i regionalna neujednačenosti,
  • nedovoljno diverzifikovan turistički proizvod,
  • nerazvijena infra i supra struktura,
  • nizak nivo svijesti o značaju turizma,
  • nedostatak kvalitetnih edukacija, obuka i dualnog obrazovanja,
  • nedostatak inovativnih tehnoloških rješenja,
  • nedovoljna ekološka svijest (ugrožavanje prirodnih resursa neadekvatno upravljanje otpadom),
  • nizak nivo svijesti o značaju turizma,
  • neadekvatna zakonska regulativa,
  • sistemski propusti, inspekcijski kapaciteti i
  • nedostatak strateški vođenog marketinga destinacije.

Ciljevi razvoja turizma

Analize stanja u sektoru turizmu tokom prethodnog perioda ukazale su na brojna ograničenja bržeg razvoja, koji su osnovni uzrok i dalje prisutnog kratkog perioda poslovanja turističke privrede u toku godine, kao i disbalansa turističke ponude između Primorskog i Sjevernog regiona države. S tim u vezi, možemo identifikovati tri glavne “koncentracije” koje treba smanjiti u narednom periodu:

  • 95% turističkog prometa (noćenja i prihoda) ostvaruje se na primorju, 
  • 75% turističkog prometa realizuje se u ljetnjim mjesecima, i 
  • 70% predstavlja udio individualnog (privatnog) smještaja u ukupnim kapacitetima.

Glavne smjernice budućih aktivnosti su:

  • Podizanje nivoa kvaliteta turističkog proizvoda na primorju u odnosu na njegov kvantitet;
  • Diverzifikacija turističkog proizvoda uz spoj urbanog i ruralnog proizvoda, sa akcentom na cjelogodišnju ponudu i na Sjever Crne Gore;
  • Podsticanje “zelenih” smještajnih kapaciteta hotelskog i sličnog sadržaja sa eko karakteristikama (wild beauty, eco lodge, eko selo i dr.).

Vizija, misija, kredo

Vizija: Crna Gora na održiv način upravlja destinacijom, kreirajući inovativan, zelen i inkluzivan turistički proizvod, utičući na povećanje turističke potrošnje, smanjenje sezonalnosti, regionalne neujednačenosti, s ciljem podizanja životnog standarda lokalnog stanovništva i satisfakcije turista.

Misija: Crna Gora je u 2025. godini globalno prepoznatljiva turistička destinacija.

Kredo: Crna Gora obećava. Istraži je.

Akcioni plan

Sastavni dio Strategije razvoja turizma Crne Gore 2022-2025. godine predstavlja Akcioni plan sa pripadajućih 17 mjera i 97 aktivnosti za ostvarenje operativnih, i u konačnom strateškog cilja crnogorskog turizma. Sve aktivnosti su definisane sa strateškog nivoa, kako za sektor turizma, tako i za ostale sektore, direktno ili indirektno povezane sa turizmom. Dalja razrada i implementacija pojedinih aktivnosti realizovaće se kroz zasebne programe, odnosno njihove akcione planove, koji su uključeni u predmetni Akcioni plan, a sve u cilju što efikasnije realizacije istog. Tendencija je da se izbjegne “preklapanje” aktivnosti kako na nivou resornog ministarstva, tako i sa aspekta međuresorne saradnje.

Aktivnosti iz AP biće finansirane iz Budžeta Crne Gore, budžeta lokalnih uprava i donatorskih sredstava (EU fondovi, IPA sredstva i dr.). Kroz AP za postizanje operativnih ciljeva u 2022. godini predviđen je utrošak u iznosu od 27.032.673,65 €, i to 88,79% sredstava iz Kapitalnog budžeta za 2022. godinu, 7,45% iz tekućeg budžeta za 2022. godinu i 3.75% iz donatorskih sredstava u 2022. godini.

Za određeni broj aktivnosti predviđen je iznos i izvor finansijskih sredstava, dok će za neke aktivnosti finansijski okvir za realizaciju biti definisan u postupku izvještavanja o realizaciji Akcionog plana za 2022. godinu i revidiranja Akcionog plana za naredni period. Za realizaciju Akcionog plana za period 2023-2025. godine, prema za sada dostupnim informacijama potrebno je obezbijediti 5.186.000,00€ iz Budžeta Crne Gore, odnosno ukupna potrebna sredstva za realizaciju Akcionog plana za period 2022-2025. godine iznosiće 32.218.673,65€.

Za monitoring i evaluaciju realizacije AP zaduženo je Ministarstvo nadležno za poslove turizma, na osnovu izvještaja o evaluaciji eksternog evaluatora na godišnjem nivou. Sve informacije o realizaciji predloženih mjera i aktivnosti biće dostavljene od strane subjekata koji su nosioci pojedinačnih aktivnosti, ali i njihovih partnera, a na osnovu objedinjenih podataka će se pripremati izvještaj.

Izvještaj se dostavlja na godišnjem nivou nadležnom Ministarstvu za poslove turizma od strane evaluatora. Godišnji izvještaj o realizaciji Akcionog plana sačinjava Ministarstvo nadležno za turizam i dostavlja ga na mišljenje Generalnom sekretarijatu Vlade, a uz mišljenje Generalnog sekretarijata Vlade ga prosljeđuje Vladi Crne Gore na usvajanje. Ista procedura važi i za izvještaj koji se sačinjava po isteku vremenskog roka tokom kojeg je Akcioni plan na snazi.

Dokumenta

Strategija razvoja turizma Crne Gore 2022-2025. - Izvod I

Rezime - Strategija razvoja turizma Crne Gore 2022-2025. godine s Akcionim planom

Slične objave

Više oblastiVodiči i informacije

Aplicirajte za bespovratna sredstva kroz EU projekat "EENergy"

13.02.2024.
Više oblastiVodiči i informacije

Poslovni susreti tokom sajma građevinarstva MEGRA 2024

13.02.2024.