Razvoj preduzetničkih vještina i znanja
Objavljeno: 01.06.2022. Izvor: Ministarstvo ekonomskog razvoja i turizmaUlaganje u edukaciju u cilju obezbjeđenja odgovarajućeg ljudskog kapitala koji odgovara na zahtjeve tržišta rada, ima karakter investicionog ulaganja i postaje preduslov bez kojeg se ne može ostvariti održiv ekonomski poredak.
Prepoznat kao jedan od prioriteta politike razvoja u Crnoj Gori, razvoj preduzetničkih znanja i vještina čini sastavni dio ključnih strateških dokumenata iz ove oblasti. Stručna i kvalifikovana radna snaga, spremna da odgovori na zahtjeve tržišta rada, predstavlja polaznu osnovu konkurentnog i preduzetnički orijentisanog društva.
Slaba konkurentnost većine domaćih preduzeća, odnosno njihovih proizvoda i usluga na stranim, ali i na domaćem tržištu, jedan je od najvećih manjkavosti privrede Crne Gore.
Na konkurentnost preduzeća utiču brojni unutrašnji faktori:
- ljudski kapital;
- primjena politike kvaliteta i sertifikacije;
- brendiranje i primjena prava intelektualne svojine;
- razvijena marketing funkcija;
- poznavanje savremenih tokova u primjeni informacione tehnologije;
- investiranje u inovacije.
Današnji zaposleni predstavljaju radnike znanja, pa tako i zaposleni u domaćim preduzećima moraju biti uključeni u proces kontinuiranog unapređenja i usavršavanja znanja, putem različitih obuka, seminara i konferencija i biti spremni da prihvate koncept doživotnog učenja.
Znanje mora da postane osnovni strateški resurs na kome domaća preduzeća treba da grade svoju konkurentsku prednost.
Jedna od prepreka rastu konkurentnosti i ukupnom razvoju sektora MMSP je činjenica da u Crnoj Gori početnici u biznisu nijesu dovoljno edukovani da za svoju ideju ili projekat dobiju finansijska sredstva. Takođe, kod postojećih MMSP i početnika u biznisu kao korisnika kredita, evidentan je niži nivo znanja iz oblasti menadžmenta, finansija i poslovnog planiranja, marketinga, poslovne komunikacije, što dovodi do loših poslovnih rezultata, a samim tim i do problema prilikom vraćanja kreditnih sredstava i njihovog ponovnog plasmana novim korisnicima. Nadalje, usljed relativno male ekonomske snage i veličine, MMSP nemaju mogućnost da samostalno obezbijede, savjetodavne i konsalting usluge, , ili ne vide koristi od korišćenja istih.
Postojeća mreža usluga za MMSP i početnike u biznisu obuhvata:
- informisanje;
- savjetodavne usluge;
- obuke iz oblasti preduzetništva;
- mentorstvo;
- usluge poslovnog povezivanja i sajamskog nastupa.
Trenutno u Crnoj Gori različiti stakeholderi (Vladine institucije, biznis i asocijacije poslodavaca, privatni provajderi, univerziteti, NVO sektor) sprovode različite edukativne aktivnosti i organizuju trening module za različite tematske cjeline u cilju podizanja kapaciteta MMSP.