Portal za podršku malim i srednjim preduzećima

Mentoring – Čemu služi i kako se sprovodi?

Objavljeno: 27.07.2023. Izvor: Ministarstvo ekonomskog razvoja i turizma

„Veoma sam zadovoljna. Precizan, edukativni i posvećen način pružanju usluga. SWOT analizom utvrdili smo slabosti i opasnosti u poslovnom razvoju, koji je i pre mentoringa bio prisutan.“

„Mentori su bili pristupačni, zainteresovani, požrtvovani, detaljni I bilo je zadovoljstvo sarađivati sa njima.“

„Mislimo da je mentorska podrška izuzetno značajna, zato smo i aplicirali za projekat. Nama je puno pomogla, jer smo imali priliku da radimo sa mentorom sa kojim smo se odmah povezali. Sva naša očekivanja su potpuno prevaziđena u odnosu na ono što smo mislili da ćemo u startu dobiti kad je u pitanju ova podrška“

„Sa ovom uslugom koju pružate ranije nisam bio upoznat. Naveo sam da je sama usluga premašila moja očekivanja.“

Ovo su samo neki od utisaka korisnika Programske linije za pružanje mentoring usluga.

Mentoring predstavlja uslugu koju pružaju kvalifikovani mentori tako što rade direktno sa korisnicima mentoring podrške i savjetuju ih o konkretnim poslovnim problemima i izazovima, planovima i poslovnim ambicijama. Mentori usmjeravaju svoj rad na sagledavanje potencija za rast i dalji razvoj MMSP, tako što pomažu korisniku da razvije i sprovede akcioni plan usmjeren na poboljšanje poslovnih rezultata.

Kako bi bili u stanju da pomognu korisnicima, mentori i sami pohađaju praktične i teorijske obuke i u kontinuitetu unaprjeđuju svoja znanja. Pored mentora iz Crne Gore, koje čine zaposleni biznis centara i jedinica lokalne samouprave, za podršku korisnicima u Crnoj Gori na raspolaganju su i mentori Razvojne agencije Srbije kao i dodatna podrška mentoring eksperata iz Japana, po čijoj se dugogodišnjoj metodologiji program mentoringa sprovodi. Korisnicima je na raspolaganju 32 mentora iz Crne Gore različitih profila i iskustava.

Mentoring usluge su besplatne za korisnike Programske linije za pružanje mentoring usluga, kao i još dvije programske linije: vaučeri za žene i mlade i početnici u biznisu, koje kombinuju mjere finansijsko-nefinansijske podrške, koje sprovodi Ministarstvo ekonomskog razvoja i turizma.

Usluge koje pružaju mentori obuhvataju:

  • Dijagnostikovanje stanja preduzeća u cilju razumijevanja trenutne situacije.
  • Pomoć pri pripremi razvojnih aktivnosti/planova kako bi se postigli što bolji poslovni rezultati.
  • Savjetovanje i koordinacija aktivnosti usmjerenih na pristupanje fondovima, vladinim programima podrške razvoja biznisa, novim tehnologijama, konsultantskim uslugama radi podsticanja razvoja i unaprjeđenja poslovanja.
  • Pomoć pri implementaciji aktivnosti/planova/projekata razvoja.
  • Pomoć u implementaciji KAIZEN koncepta poslovanja.
  • Pomoć u pronalaženju poslovnih partnera i uspostavljanju poslovne saradnje.
  • Pomoć́ u pronalaženju potrebnih informacija.
  • Savjetovanje/koučing.
  • Upućivanje na odgovarajuće specijalizovane konsultante.

Kao neke od direktnih i indirektnih rezultata mentoring podrške, korisnik može da očekuje:

  • Povećana prodaja
  • Bolja prisutnost na tržištu
  • Poboljšana organizacija preduzeća
  • Povećanje broja zadovoljnih kupaca
  • Efikasnije organizovanje proizvodnog procesa
  • Uveden nov sistem distribucije
  • Povećan obim proizvodnje usled eliminisanja suvišnih koraka
  • Učešće na sajmovima u zemlji i inostranstvu
  • Otvaranje novih tržišta

Kako doći do mentoring podrške, korak po korak:

Početkom svake godine Ministarstvo ekonomskog razvoja i turizma objavljuje Javni poziv za prijavu na Program za unaprjeđenje konkurentnosti. Jedna od programskih linija u okviru ovog programa je namijenjena pružanju mentoring podrške. Ova vrsta podrške se može kombinovati i sa drugim programskim linijama iste ili u narednim godinama.

Korak 1 – Prijava za podršku kroz mentoring usluge. Izuzetno je važno prijaviti se za mentoring podršku odmah na početku Javnog poziva, naročito ako se mentoring podrška kombinuje sa drugim vidovima podrške u istoj godini.

Prijavni formular je jednostavno popuniti. Pored opštih podataka o vašoj kompaniji , potrebno je da navedete za kojom vrstom mentoring usluga imate potrebu. Najbolje je da se vodite uslugama koje su gore navedene, ali možete dodati i specifičnije podatke o problemu koji imate ili planovima za čiju realizaciju vam je potrebna mentoring podrška.

Korak 2. Izbor mentora. Nakon što zaprimi vašu prijavu, Komisija koju čine predstavnici Ministarstva ekonomskog razvoja i turizma analizira prijavu i potrebu koju ste unijeli u prijavni formular i među kvalifikovanim mentorima bira mentora koji po vrsti vaše potrebe i iskustva koje ima najbolje odgovara vašem zahtjevu.

Komisija, u zavisnosti od iskazane potrebe dodjeljuje jednog ili više mentora svakom korisniku mentoring podrške.

Korak 3. Uvođenje u rad sa mentorom. Vaše preduzeće i mentora povezuje Ministarstvo ekonomskog razvoja i turizma, koje sa mentorom potpisuje ugovor o pružanju mentoring usluga. Ministarstvo obavještava korisnika o dodeljenim mentorima i organizuje početni sastanak. Početni sastanak može organizovati i sam mentor u dogovoru sa korisnikom. Inicijalni sastanci služe da se još jednom sagleda poslovna potreba korisnika, preciziraju problemi i definiše dinamika rada i kanali komunikacije.

Korak 4. Rad sa mentorom. U periodu od dodjele mentora do završetka mentorske podrške koji je ograničen na jednu kalendarsku godinu, mentor radi sa vlasnikom preduzeća/preduzetnikom, odnosno osnivačem ili drugim odgovornim licem preduzeća. Jako je važno da vlasnici preduzeća posvete vrijeme radu sa mentorom kako bi se mentorska podrška iskoristila na najbolji način. Radu sa mentorom mogu se pridružiti i zaposleni iz različitih sektora ili jedinica preduzeća, ali vlasnik u svakom slučaju mora biti prisutan. U toku jedne kalendarske godine, u skladu sa Programskom linijom za pružanje mentoring usluga, preduzeće ima pravo na 25 sati rada sa mentorom ukoliko je u pitanju novoosnovano preduzeće, odnosno 50 sati ukoliko se radi o postojećem preduzeću. Najmanje 70% vremena, mentor provodi na radu sa korisnikom u prostorijama korisnika.

Krajnji rezultat rada sa mentorom najčešće se ogleda u definisanju detaljnog akcionog plana za otklanjanje nedostataka u kompaniji, za operacionalizaciju prethodnih planova, za optimizaciju procesa, odnosno akcioni plan za rješavanje problema koji ste imali.

Korak 5 – Ocjena sprovedenih mentoring usluga. Nakon završetka mentoring usluga, korisnici treba da daju ocjenu na rezultate i sam rad mentora. Obrazac za ocjenu je predefinisan i jednostavan za popunjavanje. Obrazac se dostavlja Ministarstvu ekonomskog razvoja i turizma.

Pogledajte neke uspješne primjere sprovedene mentoring podrške na portalu biznis.gov.me kao što je primjer mentoring podrške Barskoj uljari.

Program mentoring podrške sprovodi se u okviru regionalnog programa “Jačanje i širenje mentoring sistema za mala i srednja preduzeća u zemljama Zapadnog Balkana”, koji sponzoriše i stručno podržava Japanska agencija za međunarodnu saradnju (JICA).

Slične objave

Više oblastiVodiči i informacije

Privremeno zatvaranje Programa za razvoj i promociju zanatstva za 2024. godinu

30.04.2024.
Više oblastiVodiči i informacije

Privremeno zatvaranje Programske linije za podršku digitalizaciji

29.04.2024.